Duaal leren in Vlaanderen kansen en gevaren
Publicatiejaar:
2019
ISBN 10:
9492944405
ISBN 13:
9789492944405
Over Duaal leren in Vlaanderen
In een duaal onderwijssysteem combineren leerlingen per week één tot twee dagen les op school met drie tot vier dagen op de werkvloer. In dit boek bekijken verschillende auteurs van het Steunpunt Onderwijsonderzoek (SONO) de invoering van duaal leren in het Vlaamse secundair onderwijs met een kritische blik. Hiervoor deden ze beroep op de beschikbare economische en sociologische internationale wetenschappelijke literatuur. De volgende vragen komen aan bod: 1\. Suggereren de cijfers van jeugdwerkloosheid in Vlaanderen dat de invoering van duaal leren noodzakelijk is? 2\. Wat zijn de verwachte effecten van duaal leren op de arbeidsmarktintrede van leerlingen en hun latere loopbaan? 3\. Wat zijn de verwachte effecten van duaal leren op ongekwalificeerde uitstroom? En op de doorstroom naar het hoger onderwijs? 4\. In welke mate is de Vlaamse context geschikt om van duaal leren een succes te maken? 5\. Welke kritische kanttekeningen kunnen geplaatst worden bij het huidige Vlaamse voorstel?
Komt voor op deze lijsten
Reviews
Laatst gewijzigd: woensdag 8 november 2023