Hoe kun je in het onderwijs, met alle aanhoudende veranderingen, succesvol functioneren? Marijke Lingsma, Gerard Schelvis en Alexandra Mackay laten zien met welke basiscompetenties je een succesvolle docent kunt worden en blijven. Aan de hand van gesprekken met docenten krijgen lezers een beeld van de huidige onderwijspraktijk in het voortgezet onderwijs en het hoger beroepsonderwijs. Daarna beschrijven de auteurs vijf basiscompetenties die staan voor vormen van succesvol gedrag. De competenties zijn: onderwijskundige wendbaarheid, innoverend vermogen, zelfmanagement, relationele sensitiviteit en samenwerken. Aan iedere competentie is een hoofdstuk gewijd. De hoofdstukken bevatten instrumenten om de eigen ontwikkeling te bepalen en instrumenten om zich verder te kunnen ontwikkelen. In dit praktijkboek is de theorie afgewisseld met coachingsgesprekken, cases en tips. Het boek is geschreven voor docenten uit het voortgezet onderwijs, docenten uit het hoger beroepsonderwijs, studenten 1e en 2e graads lerarenopleiding en beleidsmakers. Drs. Marijke Lingsma is medeoprichter van SVC School voor Coaching en medeauteur van diverse coachboeken en de scheurkalenders 'Scheur je los'. Kijk voor meer informatie over de activiteiten van Marijke Lingsma ook eens op www.multimediacoach.nl. Drs. Alexandra Mackay is trainer en opleider geweest in het bedrijfsleven en het onderwijs. Na een betrekking als docent in het hbo was zij vanaf 1999 werkzaam als opleidingsmanager van de opleiding Personeel en Arbeid aan de Haagse Hogeschool. Sinds 1 november 2002 is zij projectmanager competentieontwikkeling aan dezelfde hogeschool. Drs. Gerard Schelvis is docent in het voortgezet onderwijs, publiceert binnenkort een boek over een achttiende-eeuwse dichter en toneelspeler en is tekstschrijver in dienst van zijn eigen bureau 'Bureau Haddock'. Kijk voor meer informatie ook eens op de website www.bureauhaddock.nl